Thursday, 17 January 2013

Tinta indah penguat jiwa .

Bismillahirahmanirrahim .
tercoret tinta ini memadahkan rahsia qalbu .
hati .. tidak sapa tahu , tidak sapa mengerti di simpan juga tidak membawa makna . kepada yang hak ia berbicara . melagukan bicara yang terkadang sumbang lakunya . bicara pada manusia juga tidak mengurang resah .

Hidup ini adalah satu perjuangan . penuh erti , penuh ranjau , penuh duri . namun bukan sakit tertusuk duri itu yang penting tetapi nikmatnya apabila duri itu tercabut dari daging . bagaimana ia dikeluarkan juga betapa ianya penting . sakit , meraung , tetapi jangan berhenti mengeluarkannya . kelak menjadi bisa yang tidak terawat . dan setelah itu , bersyukurlah dengan segala kehendakNya . sakit tertusuk duri itu mungkin sahaja penyucian kifarah yang kita lakukan . mungkin juga mehnah dari Yang Esa untuk mendidik hati bertabah serta mensyukuri setiap kejadian tanpa keluhan .

Ujian ..jika ujian di bangku sekolah dapat jua di hafal formula-formula untuk melaluinya . namun yang bernama ujian hidup adalah yang datang tanpa salam , tanpa di undang . datangnya dengan kehendak Illahi yang mahukan manusia memaknakan kehidupan dengan menggunakan akal berbataskan keimanan . Demikianlah didikan Allah . Memanusiakan seorang manusia !

Cinta .. manusia di hidupkan atas cinta . cinta itu meluas . cinta kepada Allah , kepada Rasul , kepada ibu bapa , kepada suami , kepada isteri , kepada sahabat . malangnya cinta yang pernah di jumpai telah di sempitkan dan tersepit oleh kurangnya faqih akan hakikat cinta . cinta itu setia , jujur , kasih sayang , rindu , doa kebahagiaan . benihlah cinta yang meniti atas dasar iman . akan redhalah Allah atas cinta itu . namun sayng seribu kali sayang , cinta itu tercalar keluhurannya . terselit pengkhianatan , ketidakjujuran dan akhirnya perpisahan ... yang meninggalkan mencari pengganti . segala janji terlupus begitu sahaja . ingatlah bahawa roda kehidupan ini sentiasa berputar . hari ini kita mengkhianati . esok mungkin kita di khianati . hari ini kita mencipta luka di hati lain , mungkin esok hati kita pulak yang terluka .

Sabar .. bukan mudah untuk memahami erti sabar apatah lagi untuk melakukannya . saat derita menjengah rasa , seakan kita sajalah yang derita . kita sajalah yang terluka . duka itu milik kita . sedih itu jugak milik kita , sehingga kita terlupa untuk mensyukuri nikmat Allah yang lainnya . nikmat Allah yang begitu melimpah ruah jarang di syukuri tetapi bila di datangkan ujian , melaralah sekeping hati . Itu sahaja yang di ingat-ingatkan demikianlah resam insani .

Redha .. tidak di uji hambaNya dengan ujian yang tidak mampu di tanggung . rebah , jatuh dan terduduk , semuanya mengajar kita untuk bangkit kembali . sedang walangnya hati hati tertanya bagaimana untuk bangun ? YA ! hanya kekuatan saja yang mampu menarik . maka yang bangun itu , bukanlah diri yang lemah . yang bangun itu adalah jiwa yang kuat . redha itu adalah menerima dengan lapang dada biarpun tangisan menitis tanpa hentinya namun bertahanlah . tangisan itu tidak apa-apa malahan menunjukkan kita hanyalah hambaNya yang lemah . serahkan segala urusan kepada Dia .

Syukur .. Alhamdulillah segala pujian hanya selayaknya untuk Allah . hari semalam yang berlalu , biarkanlah . hari ini yang berlalu , nikmatilah . hari esok bakal tiba , bersedialah . Allah sentiasa memberi yang terbaik untuk hambaNya , maka kita sebagai hambaNya bekejaranlah mencari yang terbaik dengan segala usaha dan bermacam cara yang di redhaiNya . ' fastabiqul khairat ' pesanNya . jika berlari itu kemudiaannya jatuh maka bangkitlah kembali . tidak mengapa jika tidak ada tangan yang menghulurkan bantuan kerana ada ' tangan ' yang lebih membahagiakan . letaklah kebergantungan kepada Allah SWT . semoga hidup sentiasa diberkati dan dibimbing untuk mencari wangian Jannah .



                                 Semoga beroleh kebahagiaan dalam mencari warna cinta Illahi =)

1 comment:

  1. Sedihhhh...... Semoga Allah sentiasa memberimu kebahagiaan.. aminnnn...

    ReplyDelete